Avendat
Nowy na forum
Dołączył: Pią Lis 10, 2017 15:22 Posty: 1 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon Lis 13, 2017 13:15 Temat postu: Zmiana strefy zamieszkania na strefę ruchu |
|
|
Szanowni Sasiedzi,
w zwiazku z planami zarzadu o zmianie strefy zamieszkania na strefe ruchu przedstawiam tresc mojego pisma do administracji:
...mimo wszystko w dalszym ciągu mam poważne wątpliwości do sposobu podejścia do problemu źle parkujących samochodów.
Nie zauważyłem też żeby mieszkańcy nagminnie źle parkowali i np. zastawiali wejścia do klatek schodowych bądź blokowali inne samochody. Jeżeli takie sytuacje się zdarzają to raczej sporadycznie.
Jednak zważając, że temat został przez zarząd podniesiony, chciałbym zauważyć co następuje.
1) Już dzisiaj można egzekwować wystawianie mandatów przez Straż Miejską i Policję. W strefie zamieszkania, która obowiązuje aktualnie na naszym osiedlu, mają zastosowanie przepisy o Ruchu Drogowym. Parkowanie w miejscu niewyznaczonym jest zabronione i stanowi wykroczenie z art. 97 Kodeksu Wykroczeń, Tu można sobie przeczytać na ten temat na stronie Straży Miejskiej:
http://strazmiejska.gda.pl/blog/2013/10/23/strefa-zamieszkania
Wystarczy wezwać Straż Miejską lub Policję. Jak Pani wie w strefie zamieszkania co do zasady nie wolno parkować poza wyznaczonymi miejscami. Problem na naszym osiedlu leży w braku egzekwowania zakazu postoju. Tylko kto ma robić? Mieszkaniec, któremu przeszkadza źle zaparkowany samochód, czy może ochroniarz albo administrator?
Co do miejsc wyznaczonych do parkowania: niestety na naszym osiedlu miejsca postojowe są nieprawidłowo oznaczone. A to oznacza, że należy to poprawić. Inaczej parkujący na nich również otrzymają mandat.
2) Przejdźmy do istoty problemu: nie jest prawdą, że zmiana strefy zamieszkania w strefę ruchu leży w gestii zarządu zwykłego, bo dotyczy "tylko parkowania". Zmienia się w istotnym zakresie sposób użytkowania części wspólnych. W strefie zamieszkania pojazdy muszą zachować szczególną ostrożność i to pieszy ma zawsze pierwszeństwo. Priorytetem jest bezpieczeństwo pieszych, którzy mogą poruszać się po całej szerokości drogi. Dzieci poniżej 7 roku życia mogą bez opieki dorosłego poruszać się po osiedlu. W strefie ruchu już nie! Tam dzieci muszą poruszać się z opiekunem.
W strefie zamieszkania prędkość maksymalna wynosi 20 km/h natomiast w strefie ruchu 50 km/h. Co niektórzy kierowcy, szczególnie firm kurierskich i innych, przyspieszą do zbliżonej prędkości po wjechaniu za bramę i w garażach. I co najgorsze będą mieli bezwzględne pierwszeństwo.
Strefa ruchu znosi uprzywilejowanie pieszych. Gdzie jest sens uprzywilejowania samochodów na osiedlu zamkniętym a zabraniu przywilejów pieszym?
Dlatego jeżeli ktoś planuje utworzenie strefy ruchu to przynajmniej w drodze uchwały i powinno odbyć się głosowanie mieszkańców, bo jak już napisałem przytoczone przykłady stanowią z pewnością istotną zmianę sposobu użytkowania części wspólnej. Nie jest trafionym argumentem pilność sprawy, bo to nie daje zarządowi prawa do decydowania za mieszkańców w powyższej kwestii bez uchwały.
3) Ponadto zmiana strefy zamieszkania w strefę ruchu moim zdaniem nie rozwiąże problemu, a wygeneruje tylko koszty. Czy nagle zacznie przyjeżdżać policja albo straż miejska? Nie. Nadal ktoś będzie musiał ich wzywać. Ale to już jest możliwe dzisiaj, patrz pkt. 1
W strefie ruchu należy postawić znaki zakazu oraz początku i końca strefy ruchu, które kosztują. Jak Pani wie w strefie ruchu samochody mogą parkować wszędzie o ile nie ma znaków zakazu.
Dodatkowo może potrzebne stanie się wydzielenie chodników dla pieszych i przejść. W innym przypadku spacerowanie po "jezdni" będzie groziło mandatem. Jeżeli dojdzie do incydentu z udziałem pieszego to rację będzie miał kierowca, bo pieszy znajdował się na jezdni.
Jeszcze raz podkreślę, że problem można rozwiązać egzekwując dzisiejsze przepisy: Planowane zmiany godzą w bezpieczeństwo mieszkańców, generują koszty i nie rozwiązują problemu.
Natomiast jeżeli chodzi o formalną stronę decyzji o zmianie stref to jedyna droga wiedzie przez uchwałę, ponieważ przekracza zarząd zwykły zarówno uwzględniając zmianę sposobu korzystania z części wspólnej jak i sumę kosztów z tym związanych. Uważam za nieprawidłowe przekraczające zwykły zarząd złożenie ofert na oznaczenie strefy ruchu bez podjęcia uchwały, a następnie informowanie mieszkańców o podjęciu decyzji. Takie postępowanie budzi zastrzeżenia co do kompetencji zarządu i administracji.
Z poważaniem
C. Schwil
W dniu 6 listopada 2017 13:49 użytkownik Małgorzata Biesek - Patronat Sp. z o.o. <m.biesek@patronat.gd.pl> napisał:
>Szanowny Panie,
>
>Postaram się wyjaśnić całości sytuacji. Niestety, po konsultacji prawnej oraz telefonicznej ze Strażą Miejską samo oznaczenie poziome miejsc postojowych nie wystarczy.
>Aby mieć pewność, że organy tj. Policja czy Straż Miejska podejmą interwencję należy wprowadzić na terenie nieruchomości oznaczenie, o którym nadmienialiśmy czyli znaki d-52 oraz d-53.
>
>Aktualnie trwa ofertowanie na zakup znaków oraz prawidłowe oznaczenie poziome miejsc dla niepełnosprawnych by oszacować wstępne koszty.
>Niestety by podjąć sprawne działanie potrzebna jest decyzja Zarządu lub Uchwała.
>Do dyskusji pozostawiam fakt czy decyzja o zakupie stosownych znaków oraz pomalowanie miejsc podlega pod decyzję wykraczającą poza uprawnienia zwykłego Zarządu.
>
>Wg Ustawy o własności lokali (Art. 22) czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są np. :
>-ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej
>-przyjęcie rocznego planu gospodarczego (w Państwa przypadku plan na rok 2017r. wciąż w głosowaniu)
>-ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu
>-zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej (w omawianym przypadku nadajemy służbom możliwość interwencji jednak przed i po wprowadzeniu oznaczeń jest to miejsce służące do parkowania)
>Itd.
>
>Przypominam, że głosowanie Uchwał z roku 2017r. wciąż trwa, stąd obawa, czy jeśli decyzją Zarządu działania te będą miały być poparte stosowną Uchwałą to realne podjęcie działań będzie możliwe >dopiero w przeciągu kolejnego roku, a temat jak Pan wie jest uciążliwy i wymaga pilnej interwencji.
>Stąd skłaniałabym się ku decyzji Zarządu, ale jeśli ma Pan w tym temacie zastrzeżenia, sugeruję kontakt z Zarządem Wspólnoty : Zkeparedlowska@wp.pl
>
>W razie pozostałych pytań pozostaję do dyspozycji.
>
>Z wyrazami szacunku
>
>Małgorzata Biesek
> Administrator Nieruchomości
>
>
>
> Biuro w Gdyni
> ul. Jana Kamrowskiego 2
> 81-603 Gdynia
> tel. 58 714 14 00
>
> tel. kom. 798 176 862
>
> Patronat sp. z o.o.
> ul. K. Szymanowskiego 4
> 80-280 Gdańsk
> tel. 58 77 22 303
> www.patronat.gd.pl
> |
|